بحران اقتصادی در ایران به مرزهای سخت و خطرناکی نزدیک میشه و ابرچالش هایی در حوزه های مختلف در حال رخ دادنه مسلما بحران بانکی و همچنین صندوق های بازنشستگی و حتی بحران های شهری یکی از سنگین ترین ابعاد این بحران هاست. نکته جالبی که وجود داره اینکه تصدی دولت در این بخش ها داره کم میشه و بخش خصوصی, و عمومی داره نقش اصلی رو در این حوزه ها ایفا میکنه. اقتصاد بخش خصوصی, در حوزه بانکی و بخش عمومی با حضور تامین اجتماعی و سایر صندوق ها و شهرداری ها شرایط بغرنجی رو تجربه میکنه. نکته جالب اینجاست که علیرغم ظاهر خصوصی, و مردمی این نهادها عملا انتصاب های دولتی و حزبی و فردی در این حوزه ها داره صورت میگیره و جالب ترش اینکه عملا ژست ضددولتی و انتقادی این مجموعه ها در برابر دولت بسیار پررنگ شده و متاسفانه اینکه قدرت های زیاد بی نظارت در اختیار شون قرار گرفته و از این رو خیره سری رو شاهدیم در این مجموعه ها علیرغم اینکه این تضاد منافع اونها با دولت به نفع مردم نیست و عملا هیچ گونه پاسخگویی از سوی این نهادها به مردم که سرمایه گذار و تامین کننده سرمایه این نهادها هستن وجود نداره و رابطه اونا با ولی نعمت شون که همانا مردم هستند کاملا قطعه.

این مجموعه ها به شدت دچار ساختارهای فاسد و رانت محور بوده و جز هدر دادن منابع عملا کارایی دیگه یی ندارن و رابطه هر روز نزدیکتری با مافیای قدرت در مجلس و دولت و قوه دیگر به صورت پشت پرده پیدا میکنن و عملا برده احزاب و مافیای قدرت و ثروت و سیاست میشن. این از بی هویتی اونا میاد چون مردمی نیستن و مردم هیچ نقشی در مدیریت و انتخاب سیاست و افراد و این نهادها ندارن و حتی سهام عدالت که قرار بود از طریق تعاونی های استانی از انتخاب مردم به جایی برسه نهایتا همه تشکیلاتش برچیده شده و ارتباط ش با سهامدارانش کاملا قطعه. حتی شورای شهرها که منتخب مردم هستن عملا شهرداری ها رو به فاسدترین بخش کشور تبدیل کردن و عدم نظارت عمومی و قطع رابطه در سیاست گذاری بعد از انتخاب اونا رو هم به عمله احزاب و شبکه فساد و باند قدرت و ثروت و سیاست مبدل کرده. راه حل کار بازگشت به مردم و تقویت حق انتخاب مردم و تشکیل شبکه های نظارت مردمی و نقش دادن به مردم در تعیین سیاست های این نهادهاست و این جز با عمومی و مردمی کردن اقتصاد و فعال کردن مردم و اقتصاد بخش عمومی در همه ارکان اداره این ابر مجموعه ها امکان پذیر نیست. امیدواریم با تقویت تشکل های مردمی و اقتصاد بخش عمومی در همه ارکان اداره و پیشبرد امورات کشور این ابرچالش ها و بحران های اقتصادی رو پشت سر بذاریم که غیر این راهی برای عبور از این وضعیت بغرنج وجود نداره بنظرم.
نقطه سر خط ......
ما را در سایت نقطه سر خط ... دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 162 تاريخ: شنبه 9 آذر 1398 ساعت: 16:42